עוד נקודה למחשבה בענין שמיטה.
אנו עדים למאמצים רבים מגורמים שונים לאפשר החזרת מצוות השמיטה כתיקונה על מרכיביה.
ודאי כל אלו מעשים מבורכים ולעיתים יצירתיים מאד אולם חשוב לזכור שתהיה זו שגיאה לצפות שבמציאות הקיימת אכן התוצאה תהיה מוצלחת. אין להתאים את אופן שמירת מצוות השמיטה לכלכלה המודרנית אלא את הכלכלה לשמיטה. אסביר.
צריכים לזכור ש"משפטי ה' אמת צדקו יחדיו". רק בשילובם במכלול הפרטים הרבים מקבלים את מקומם הנכון ומשמעותם.
לכן רצוי לפעול קודם כל, ולפחות במקביל, לגיבוש מערכת כלכלית כוללת שבנויה על פי פרטי אידיאל התורה, ותתייחס לכל האספקטים: שמיטה, יובל, הלוואות, ריבית, יחס לפועל, שכיר, וכו' וכו' וכו'. רק במערכת כזו, שבודאי יהיו בה פנים חדשות" לעומת הקיים כיום, ענייני השמיטה ישתלבו בצורה נכונה ובתוך מערכת חברתית- כלכלית יציבה והרמונית.
מאחר ואנו מתקרבים בצעדי ענק ליום בו כל הענין יהיה מדאורייתא (רוב תושביה עליה), הדברים אינם בגדר המלצות בעלמא.
כל טוב,
משה
אנו עדים למאמצים רבים מגורמים שונים לאפשר החזרת מצוות השמיטה כתיקונה על מרכיביה.
ודאי כל אלו מעשים מבורכים ולעיתים יצירתיים מאד אולם חשוב לזכור שתהיה זו שגיאה לצפות שבמציאות הקיימת אכן התוצאה תהיה מוצלחת. אין להתאים את אופן שמירת מצוות השמיטה לכלכלה המודרנית אלא את הכלכלה לשמיטה. אסביר.
צריכים לזכור ש"משפטי ה' אמת צדקו יחדיו". רק בשילובם במכלול הפרטים הרבים מקבלים את מקומם הנכון ומשמעותם.
לכן רצוי לפעול קודם כל, ולפחות במקביל, לגיבוש מערכת כלכלית כוללת שבנויה על פי פרטי אידיאל התורה, ותתייחס לכל האספקטים: שמיטה, יובל, הלוואות, ריבית, יחס לפועל, שכיר, וכו' וכו' וכו'. רק במערכת כזו, שבודאי יהיו בה פנים חדשות" לעומת הקיים כיום, ענייני השמיטה ישתלבו בצורה נכונה ובתוך מערכת חברתית- כלכלית יציבה והרמונית.
מאחר ואנו מתקרבים בצעדי ענק ליום בו כל הענין יהיה מדאורייתא (רוב תושביה עליה), הדברים אינם בגדר המלצות בעלמא.
כל טוב,
משה
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה